Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revision Previous revision Next revision | Previous revision | ||
informatyka:podstawy-dzialania-komputera:bramki_logiczne [2024/04/02 11:02] – kawcix | informatyka:podstawy-dzialania-komputera:bramki_logiczne [2024/04/10 09:43] (current) – kawcix | ||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
- | ==== 3 Bramki logiczne ==== | + | ====== 3 Bramki logiczne ====== |
+ | |||
+ | |||
+ | <callout type=" | ||
Bramki logiczne to implementacja logiki boola (np operacji AND OR itp) w sprzęcie. | Bramki logiczne to implementacja logiki boola (np operacji AND OR itp) w sprzęcie. | ||
- | Możemy je podzielić na takie podstawowe, które wykonują AND OR NOT NAND i te bardziej złożone takie jak sumator, który dodaje liczby, Multiplekser (w skrócie MUX), który mnoży liczby itp. Wszystkie złożone układy cyfrowe które np dodają liczby zbudowane są z podstawowych bramek logicznych. | + | Możemy je podzielić na takie podstawowe, które wykonują AND OR NOT NAND i te bardziej złożone takie jak sumator, który dodaje liczby. Wszystkie złożone układy cyfrowe które np dodają liczby zbudowane są z podstawowych bramek logicznych. |
Bramka NAND: | Bramka NAND: | ||
- | {{: | + | {{: |
+ | |||
+ | Bramka and: | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | Bramka OR | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | Bramka NOT | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | Możemy łączyć różne bramki logiczne, aby otrzymać bardziej złożoną funkcjonalność | ||
+ | |||
+ | np bramka AND która ma 3 argumenty. Czyli zwróci prawdę (1), kiedy wszystkie 3 argumenty są jedynkami. | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | Jak jest ona zrobiona ?? | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | Składa się ona z dwóch bramek AND gdzie wyjście z jednej bramki jest wejściem w drugiej | ||
+ | |||
+ | Wspomnę, że pierwszy obrazek to " | ||
+ | |||
+ | Drugi obrazek to " | ||
+ | |||
+ | Jest tylko jeden sposób na pokazanie co bramka ma zrobić, ale jest wiele sposobów w które może to zrobić. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | Mamy tutaj graficzną reprezentację obwodu elektrycznego działającego jak bramka AND. Te dwie kreski to źródło prądu. | ||
+ | A i B to włączniki. | ||
+ | |||
+ | Wyjściem jest lampka. Kiedy dwa argumenty A i B są prawdą prąd popłynie do lampki. Jeżeli przynajmniej jeden z argumentów jest zerem. Lampka nie zaświeci | ||
+ | |||
+ | bramka OR, jeśli przynajmniej jeden argument (włącznik) będzie prawdą (włączony) to lampka się zaświeci | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Implementacja obwodu elektrycznego AND z 3 argumentami: | ||
+ | {{: | ||