informatyka:podstawy-dzialania-komputera:bramki_logiczne

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
informatyka:podstawy-dzialania-komputera:bramki_logiczne [2024/04/02 11:02] kawcixinformatyka:podstawy-dzialania-komputera:bramki_logiczne [2024/04/10 09:43] (current) kawcix
Line 1: Line 1:
-==== 3 Bramki logiczne ====+====== 3 Bramki logiczne ====== 
 + 
 + 
 +<callout type="danger" title="Strona w budowie!"></callout>
  
 Bramki logiczne to implementacja logiki boola (np operacji AND OR itp) w sprzęcie.  Bramki logiczne to implementacja logiki boola (np operacji AND OR itp) w sprzęcie. 
  
-Możemy je podzielić na takie podstawowe, które wykonują AND OR NOT NAND i te bardziej złożone takie jak sumator, który dodaje liczby, Multiplekser (w skrócie MUX), który mnoży liczby itp. Wszystkie złożone układy cyfrowe które np dodają liczby zbudowane są z podstawowych bramek logicznych.+Możemy je podzielić na takie podstawowe, które wykonują AND OR NOT NAND i te bardziej złożone takie jak sumator, który dodaje liczby. Wszystkie złożone układy cyfrowe które np dodają liczby zbudowane są z podstawowych bramek logicznych.
  
 Bramka NAND: Bramka NAND:
Line 9: Line 12:
 {{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:nandtruthtable.png?300|}} {{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:nandtruthtable.png?300|}}
  
 +Bramka and:
 +
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:andtruthtable.png?200|}}
 +
 +Bramka OR
 +
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:ortruthtable.png?200|}}
 +
 +Bramka NOT
 +
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:nottruthtable.png?200|}}
 +
 +Możemy łączyć różne bramki logiczne, aby otrzymać bardziej złożoną funkcjonalność
 +
 +np bramka AND która ma 3 argumenty. Czyli zwróci prawdę (1), kiedy wszystkie 3 argumenty są jedynkami.
 +
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:3-input-and-gate.png?200|}}
 +
 +Jak jest ona zrobiona ??
 +
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:07-animation_3and.gif?200|}}
 +
 +Składa się ona z dwóch bramek AND gdzie wyjście z jednej bramki jest wejściem w drugiej
 +
 +Wspomnę, że pierwszy obrazek to "interfejs" tej bramki. Nie mówi nam jak ta bramka to robi, tylko co ma zrobić.
 +
 +Drugi obrazek to "implementacja" czyli mamy na nim pokazane jak to jest zrobione.
 +
 +Jest tylko jeden sposób na pokazanie co bramka ma zrobić, ale jest wiele sposobów w które może to zrobić.
 +
 +
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:logic-symbol-of-and-gate-scaled.jpg?400|}}
 +
 +Mamy tutaj graficzną reprezentację obwodu elektrycznego działającego jak  bramka AND. Te dwie kreski to źródło prądu.
 +A i B to włączniki. 
 +
 +Wyjściem jest lampka. Kiedy dwa argumenty A i B są prawdą prąd popłynie do lampki. Jeżeli przynajmniej jeden z argumentów jest zerem. Lampka nie zaświeci
 +
 +bramka OR, jeśli przynajmniej jeden argument (włącznik) będzie prawdą (włączony) to lampka się zaświeci
 +
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:or_gate_switching_circuit.jpg?400|}}
 +
 +
 +Implementacja obwodu elektrycznego AND z 3 argumentami:
 +
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:3andcircuitimplementation.png?400|}}
  
  • informatyka/podstawy-dzialania-komputera/bramki_logiczne.1712048569.txt
  • Last modified: 2024/04/02 11:02
  • by kawcix