Show pageOld revisionsBacklinksBack to top This page is read only. You can view the source, but not change it. Ask your administrator if you think this is wrong. ====== 3 Bramki logiczne ====== <callout type="danger" title="Strona w budowie!"></callout> Bramki logiczne to implementacja logiki boola (np operacji AND OR itp) w sprzęcie. Możemy je podzielić na takie podstawowe, które wykonują AND OR NOT NAND i te bardziej złożone takie jak sumator, który dodaje liczby. Wszystkie złożone układy cyfrowe które np dodają liczby zbudowane są z podstawowych bramek logicznych. Bramka NAND: {{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:nandtruthtable.png?300|}} Bramka and: {{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:andtruthtable.png?200|}} Bramka OR {{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:ortruthtable.png?200|}} Bramka NOT {{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:nottruthtable.png?200|}} Możemy łączyć różne bramki logiczne, aby otrzymać bardziej złożoną funkcjonalność np bramka AND która ma 3 argumenty. Czyli zwróci prawdę (1), kiedy wszystkie 3 argumenty są jedynkami. {{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:3-input-and-gate.png?200|}} Jak jest ona zrobiona ?? {{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:07-animation_3and.gif?200|}} Składa się ona z dwóch bramek AND gdzie wyjście z jednej bramki jest wejściem w drugiej Wspomnę, że pierwszy obrazek to "interfejs" tej bramki. Nie mówi nam jak ta bramka to robi, tylko co ma zrobić. Drugi obrazek to "implementacja" czyli mamy na nim pokazane jak to jest zrobione. Jest tylko jeden sposób na pokazanie co bramka ma zrobić, ale jest wiele sposobów w które może to zrobić. {{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:logic-symbol-of-and-gate-scaled.jpg?400|}} Mamy tutaj graficzną reprezentację obwodu elektrycznego działającego jak bramka AND. Te dwie kreski to źródło prądu. A i B to włączniki. Wyjściem jest lampka. Kiedy dwa argumenty A i B są prawdą prąd popłynie do lampki. Jeżeli przynajmniej jeden z argumentów jest zerem. Lampka nie zaświeci bramka OR, jeśli przynajmniej jeden argument (włącznik) będzie prawdą (włączony) to lampka się zaświeci {{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:or_gate_switching_circuit.jpg?400|}} Implementacja obwodu elektrycznego AND z 3 argumentami: {{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:3andcircuitimplementation.png?400|}} informatyka/podstawy-dzialania-komputera/bramki_logiczne.txt Last modified: 2024/04/10 09:43by kawcix