informatyka:podstawy-dzialania-komputera:multiplekser_i_demultiplekser

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Next revision
Previous revision
informatyka:podstawy-dzialania-komputera:multiplekser_i_demultiplekser [2024/04/14 20:06] – created kawcixinformatyka:podstawy-dzialania-komputera:multiplekser_i_demultiplekser [2024/04/14 22:03] (current) kawcix
Line 1: Line 1:
-s+====== 5 Multiplekser I Demultiplekser ====== 
 + 
 +===== Co to multiplekser ===== 
 + 
 + 
 + 
 +Multiplekser (w skrócie MUX) – układ kombinacyjny służący do wyboru jednego z kilku dostępnych sygnałów wejściowych i przekazania go na wyjście.  
 + 
 +Poniżej przedstawiony jest multiplekser 2x1. Posiada on dwa wejścia a i b i jedno wejście s, nazywane sterującym lub z angielskiego select czyli wybór. Jego działanie jest bardzo proste. Jeśli wejście select ma wartość zero, na wyjście przekazywana jest wartość z wejścia A.  Jeśli wejście select ma wartość jeden, na wyjście jest przekazywana wartość z wejścia B. 
 + 
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:2to1mux.jpeg?400|}} 
 + 
 +Zbudujemy teraz ten multiplekser używając podstawowych bramek logicznych. 
 + 
 +Na powyższym zdjęciu znajduje się tablica prawdy multipleksera 2x1. 
 + 
 +[[informatyka:podstawy-dzialania-komputera:zamiania_tabeli_prawdy_na_wyrazenie_boolowskie|2 Zamiana tabeli prawdy na wyrażenie boola]] 
 + 
 +Szukamy wiersze tabeli, które mają na wyjściu 1 i piszemy wyrażenie boola, tak aby uzyskać tę jedynkę. 
 + 
 +Wiersz 3 : 
 + 
 +NOT(s) AND A AND NOT(B) 
 + 
 +Wiersz 4 : 
 + 
 +NOT(S) AND A AND B 
 + 
 +Wiersz 6: 
 + 
 +s AND NOT(a) AND B 
 + 
 +Wiersz 8: 
 + 
 +s and a and b 
 + 
 +Wychodzi nam: 
 + 
 +(NOT(s) AND A AND NOT(B)) or (NOT(S) AND A AND B) or (s AND NOT(a) AND B) or (s and a and b) 
 + 
 +Możemy skrócić te wyrażenie: 
 + 
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:zrzut_ekranu_z_2024-04-12_23-49-54.png?400|}} 
 + 
 +(NOT(s) AND A) OR (S AND B) 
 + 
 +Zaimplementuję to w aplikacji Logisim [[https://sourceforge.net/projects/circuit/]] 
 + 
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:zrzut_ekranu_z_2024-04-13_00-01-16.png?600|}} 
 + 
 +Pin s ustawiony jest na 0, więc sygnał jest przesyłany z wejścia A - 0. 
 + 
 +Kiedy przestawiam pin A na wartość jeden, wyjście również otrzymuje 1. 
 + 
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:zrzut_ekranu_z_2024-04-13_00-04-44.png?600|}} 
 + 
 +Zmieńmy teraz wartość pinu s na 1. Na wyjściu powinna pojawić się wartość wejścia B 
 + 
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:zrzut_ekranu_z_2024-04-13_00-06-51.png?600|}} 
 + 
 +Tak też się stało. Wartość wejścia s jest ustawiona na 1 więc wyjście otrzymuje wartość z wejścia B - 0 .  
 + 
 +Zmienię wartość wejścia B na 1, pozostawiając wejście s w niezmienionym stanie. 
 + 
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:zrzut_ekranu_z_2024-04-13_00-09-08.png?600|}} 
 + 
 +Jak widać, na wyjściu mamy 1 czyli nasze wejście B. 
 + 
 +===== Po co nam multipleksery ?  ===== 
 + 
 +Wyobraź sobie sytuację gdzie mamy jeden "kabelek", przez który chcą przejść dwie różne informację naraz. np osiem zer i jedynek z wejścia a, i 8 zer i jedynek z wejścia b. Możemy umówić się, że co sekunde zmienia się wartość s ( wyboru) w multiplekserze.  Dzięki temu co sekundę na wyjściu będziemy mieć naprzemiennie wejście z a i z b. Używając przeciwieństwa Multipleksera - DeMultipleksera ( o nim też będzie mowa) , w którym wejście s też będzie zmieniać się co sekundę możemy odseparować te dwie informację "przesłane jedną linią" na dwa różne wyjścia.  
 + 
 +Obrazek prezentujący tę analogię: 
 + 
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:zrzut_ekranu_z_2024-04-13_00-23-31.png?600|}} 
 + 
 +===== 4x1 multiplekser ===== 
 + 
 +Multiplekser który ma 4 linie do wyboru musi mieć dwa wejścia sterujące. Ponieważ mając dwa bity mamy 4 kombinacje 
 + 
 +0 0 
 + 
 +0 1  
 + 
 +1 0  
 + 
 +1 1 
 + 
 +Możemy zbudować go z trzech multiplekserów 2x1 
 + 
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:zrzut_ekranu_z_2024-04-13_08-32-18.png?400|}} 
 + 
 +Oto film przedstawiający jego działanie: 
 + 
 +{{ :informatyka:podstawy-dzialania-komputera:nagranie_ekranu_z_2024-04-13_08-23-55.webm?|}} 
 + 
 +Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie zbudowania go z samych bramek logicznych zamiast z trzech multiplekserów 2x1: 
 + 
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:4to1mux.png?400|}} 
 + 
 + 
 +===== Demultiplekser ===== 
 + 
 +Jest to układ wykonujący funkcje odwrotne do multipleksera. 
 + 
 + 
 + 
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:truth-table-and-symbol-of-12-demultiplexer.png?400|}}  
 + 
 +Demultiplekser 1x2 ma jedno wejście, które w zależności od wejścia s, zostaje przekazane do jednego z dwóch wyjść. 
 + 
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:1x2demux.png?400|}} 
 + 
 + 
 + 
 + 
 + 
 + 
 + 
 +{{ :informatyka:podstawy-dzialania-komputera:nagranie_ekranu_z_2024-04-14_20-29-03.webm |}} 
 + 
 +===== Demultiplekser 1x4 ===== 
 + 
 +Możemy go zbudować z trzech demultiplekserów 1x2 
 + 
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:zrzut_ekranu_z_2024-04-14_21-51-37.png?400|}} 
 + 
 + 
 + 
 + 
 + 
 + 
 + 
 + 
 +{{ :informatyka:podstawy-dzialania-komputera:nagranie_ekranu_z_2024-04-14_21-55-50.webm |}} 
 + 
 + 
 + 
 + 
 + 
 + 
 + 
 + 
 + 
  
  • informatyka/podstawy-dzialania-komputera/multiplekser_i_demultiplekser.1713117967.txt
  • Last modified: 2024/04/14 20:06
  • by kawcix