informatyka:podstawy-dzialania-komputera:przerzutniki_flip_flop

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Next revision
Previous revision
informatyka:podstawy-dzialania-komputera:przerzutniki_flip_flop [2024/06/26 21:10] – created kawcixinformatyka:podstawy-dzialania-komputera:przerzutniki_flip_flop [2024/07/01 22:57] (current) kawcix
Line 1: Line 1:
-s+====== 12 Przerzutniki (flip flops) ====== 
 + 
 + Przerzutnik (ang. flip-flop) to podstawowy element pamięciowy, który może przechowywać jeden bit informacji. Jest to układ sekwencyjny, który zmienia swój stan na podstawie sygnałów wejściowych i sygnału zegara. 
 + 
 +===== Przerzutnik typu RS ===== 
 + 
 +Jest to najprostszy przerzutnik. Jest on asynchroniczny. Nie posiada wejścia na sygnał zegara. 
 + 
 +Ma on: 
 + 
 +2 wejścia 
 + 
 +S (ang. Set) – wejście ustawiające, 
 + 
 +R (ang. Reset) – wejście zerujące 
 + 
 +2 wyjścia 
 + 
 +Q  – wyjście zwykłe, 
 + 
 +NOT Q  – wyjście zanegowane(stan przeciwny do wyjścia Q). 
 + 
 +Stan w którym oba wejścia są w stanie wysokim jest stanem zabronionym. Jest on niezgodny z definicją stanów wyjściowych przerzutnika 
 + 
 +==== Przerzutnik zbudowany z dwóch bramek nor ==== 
 + 
 + 
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:rsflipflopnorgate.png?400|}} 
 + 
 +Przykład jego działania: 
 + 
 +{{ :informatyka:podstawy-dzialania-komputera:2024-07-01_21-27-21.mp4 |}} 
 + 
 +==== Przerzutnik zbudowany z dwóch bramek nand ==== 
 + 
 +{{ :informatyka:podstawy-dzialania-komputera:2024-07-01_21-32-18.mp4 |}} 
 + 
 +Wejścia przerzutnika z bramek NAND są zanegowane, co oznacza że stanem aktywnym jest logiczne 0. 
 + 
 +W stanie zabronionym na obu wyjściach pojawia się logiczna 1.  
 + 
 + 
 +===== Przerzutnik typu D ===== 
 + 
 +Jest on synchroniczny. Przerzutnik ten przepisuje stan wejścia informacyjnego D na wyjście Q. Przepisanie informacji następuje tylko przy odpowiednim stanie wejścia zegarowego.  
 + 
 + 
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:dflipflop.png?400|}} 
 + 
 +Przykład działania: 
 +{{ :informatyka:podstawy-dzialania-komputera:2024-07-01_22-51-04.mp4 |}} 
 + 
 +W moim przykładzie zegar "tyka" z częstotliwością 0,250 Hz 
 + 
 +W pamięci ram zegar ten tyka np z częstotliwością 2400000000 Hz... 
  • informatyka/podstawy-dzialania-komputera/przerzutniki_flip_flop.1719429057.txt
  • Last modified: 2024/06/26 21:10
  • by kawcix