informatyka:podstawy-dzialania-komputera:przerzutniki_flip_flop

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
informatyka:podstawy-dzialania-komputera:przerzutniki_flip_flop [2024/06/26 21:11] kawcixinformatyka:podstawy-dzialania-komputera:przerzutniki_flip_flop [2024/07/01 22:57] (current) kawcix
Line 1: Line 1:
-====== Przerzutniki (flip flops) ======+====== 12 Przerzutniki (flip flops) ======
  
 + Przerzutnik (ang. flip-flop) to podstawowy element pamięciowy, który może przechowywać jeden bit informacji. Jest to układ sekwencyjny, który zmienia swój stan na podstawie sygnałów wejściowych i sygnału zegara.
 +
 +===== Przerzutnik typu RS =====
 +
 +Jest to najprostszy przerzutnik. Jest on asynchroniczny. Nie posiada wejścia na sygnał zegara.
 +
 +Ma on:
 +
 +2 wejścia
 +
 +S (ang. Set) – wejście ustawiające,
 +
 +R (ang. Reset) – wejście zerujące
 +
 +2 wyjścia
 +
 +Q  – wyjście zwykłe,
 +
 +NOT Q  – wyjście zanegowane(stan przeciwny do wyjścia Q).
 +
 +Stan w którym oba wejścia są w stanie wysokim jest stanem zabronionym. Jest on niezgodny z definicją stanów wyjściowych przerzutnika
 +
 +==== Przerzutnik zbudowany z dwóch bramek nor ====
 +
 +
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:rsflipflopnorgate.png?400|}}
 +
 +Przykład jego działania:
 +
 +{{ :informatyka:podstawy-dzialania-komputera:2024-07-01_21-27-21.mp4 |}}
 +
 +==== Przerzutnik zbudowany z dwóch bramek nand ====
 +
 +{{ :informatyka:podstawy-dzialania-komputera:2024-07-01_21-32-18.mp4 |}}
 +
 +Wejścia przerzutnika z bramek NAND są zanegowane, co oznacza że stanem aktywnym jest logiczne 0.
 +
 +W stanie zabronionym na obu wyjściach pojawia się logiczna 1. 
 +
 +
 +===== Przerzutnik typu D =====
 +
 +Jest on synchroniczny. Przerzutnik ten przepisuje stan wejścia informacyjnego D na wyjście Q. Przepisanie informacji następuje tylko przy odpowiednim stanie wejścia zegarowego. 
 +
 +
 +{{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:dflipflop.png?400|}}
 +
 +Przykład działania:
 +{{ :informatyka:podstawy-dzialania-komputera:2024-07-01_22-51-04.mp4 |}}
 +
 +W moim przykładzie zegar "tyka" z częstotliwością 0,250 Hz
 +
 +W pamięci ram zegar ten tyka np z częstotliwością 2400000000 Hz...
  
  • informatyka/podstawy-dzialania-komputera/przerzutniki_flip_flop.1719429097.txt
  • Last modified: 2024/06/26 21:11
  • by kawcix