====== 12 Przerzutniki (flip flops) ====== Przerzutnik (ang. flip-flop) to podstawowy element pamięciowy, który może przechowywać jeden bit informacji. Jest to układ sekwencyjny, który zmienia swój stan na podstawie sygnałów wejściowych i sygnału zegara. ===== Przerzutnik typu RS ===== Jest to najprostszy przerzutnik. Jest on asynchroniczny. Nie posiada wejścia na sygnał zegara. Ma on: 2 wejścia S (ang. Set) – wejście ustawiające, R (ang. Reset) – wejście zerujące 2 wyjścia Q – wyjście zwykłe, NOT Q – wyjście zanegowane(stan przeciwny do wyjścia Q). Stan w którym oba wejścia są w stanie wysokim jest stanem zabronionym. Jest on niezgodny z definicją stanów wyjściowych przerzutnika ==== Przerzutnik zbudowany z dwóch bramek nor ==== {{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:rsflipflopnorgate.png?400|}} Przykład jego działania: {{ :informatyka:podstawy-dzialania-komputera:2024-07-01_21-27-21.mp4 |}} ==== Przerzutnik zbudowany z dwóch bramek nand ==== {{ :informatyka:podstawy-dzialania-komputera:2024-07-01_21-32-18.mp4 |}} Wejścia przerzutnika z bramek NAND są zanegowane, co oznacza że stanem aktywnym jest logiczne 0. W stanie zabronionym na obu wyjściach pojawia się logiczna 1. ===== Przerzutnik typu D ===== Jest on synchroniczny. Przerzutnik ten przepisuje stan wejścia informacyjnego D na wyjście Q. Przepisanie informacji następuje tylko przy odpowiednim stanie wejścia zegarowego. {{:informatyka:podstawy-dzialania-komputera:dflipflop.png?400|}} Przykład działania: {{ :informatyka:podstawy-dzialania-komputera:2024-07-01_22-51-04.mp4 |}} W moim przykładzie zegar "tyka" z częstotliwością 0,250 Hz W pamięci ram zegar ten tyka np z częstotliwością 2400000000 Hz...