This is an old revision of the document!
3 Bramki logiczne
Bramki logiczne to implementacja logiki boola (np operacji AND OR itp) w sprzęcie.
Możemy je podzielić na takie podstawowe, które wykonują AND OR NOT NAND i te bardziej złożone takie jak sumator, który dodaje liczby, Multiplekser (w skrócie MUX), który mnoży liczby itp. Wszystkie złożone układy cyfrowe które np dodają liczby zbudowane są z podstawowych bramek logicznych.
Bramka NAND:
Bramka and:
Bramka OR
Bramka NOT
Możemy łączyć różne bramki logiczne, aby otrzymać bardziej złożoną funkcjonalność
np bramka AND która ma 3 argumenty. Czyli zwróci prawdę (1), kiedy wszystkie 3 argumenty są jedynkami.
Jak jest ona zrobiona ??
Składa się ona z dwóch bramek AND gdzie wyjście z jednej bramki jest wejściem w drugiej
Wspomnę, że pierwszy obrazek to “interfejs” tej bramki. Nie mówi nam jak ta bramka to robi, tylko co ma zrobić.
Drugi obrazek to “implementacja” czyli mamy na nim pokazane jak to jest zrobione.